Jak zrobić domowym sposobem esencję waniliową, cukier waniliowy i skórkę pomarańczową?



Robi się je bardzo szybko. Do tego dochodzi świadomość, że robiąc te dodatki, omijamy wszędobylską chemię, którą znajdujemy na półkach sklepowych. Przeczytajcie sobie -podczas wizyty w markecie - skład chociażby skórki pomarańczowej, włos na głowie się jeży, z tych "niezbędnych" dodatków. Własnoręcznie wykonanie esencji, cukru i skórki, ma też walory ekonomiczne. Opłaca się samemu zrobić niż kupić.
Obiecałam sobie, że wstępu długiego robić nie będę, więc dotrzymuję słowa ;)

Esencja waniliowa

  • 2-3 laski wanilii
  • butelka spirytusu dobrej jakości
  • ciemna butelka
Do butelki wkładamy otwarte laski wanilii, ziarenka wyskubujemy, zalewamy spirytusem, zamykamy, przechowujemy w zaciemnionym miejscu. Mniej więcej, po 2 miesiącach mamy całe mnóstwo esencji. Ja swoją mam 3 lata już, była pełna butelka. 
Bardzo wydajny specyfik.


Cukier waniliowy

  • Drobny cukier trzcinowy nierafinowany
  • 3 laski wanilii
Otwieramy laski wanilii, wydrążamy ziarenka, mieszamy z cukrem. Po kilku dniach (im dłużej tym lepiej oczywiście) cukier jest gotowy. 
 

Skórka pomarańczowa

  • 3 pomarańcze
  • szklanka cukru brązowego (ilość cukru w zależności od upodobania, im więcej tym słodziej)
  • pół/szklanka wody
Potrzebujemy pomarańcze z certyfikowanych upraw (bez chemii) niewoskowane.  Polecam zrobić im kąpiel, kiedyś pisałam o tym sposobie czyszczenia warzyw i owoców Tutaj
Pomarańcze obieram ze skórki, kroję w drobną kostkę. Na patelnię wlewam trochę wody, dodaję skórkę, chwilę gotuję, następnie dosypuję cukier, smażę dolewając co jakiś czas wodę, aż do jej wyparowania. Przesypuję na folię aluminiową, rozdzielam sklejoną skórkę, pozostawiam do ostygnięcia.
Skórkę przechowuję w lodówce




10 komentarzy:

  1. fajna ta skórka , ja poprostu suszyłam w suszarce skórkę , a cukier waniliowy robie tak samo :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest jeszcze lepszy sposób, bez cukru w ogóle. Muszę przemyśleć kupno suszarki, bo chodzi za mną od jakiegoś czasu... Pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Kup Kup! Dopiero będziesz czarować w kuchni! :) Ja zrobiłam suszone pomidory w oliwie, grzyby oczywiście suszę, nie wspominając o suszu na kompot, czy innych bataliach :)

      Usuń
    3. A w ogóle to te smaki u mnie w domu mało popularne :) Chociaż zapach obłędny !

      Usuń
    4. Kupię! :D A możesz polecić jakąś? Przeglądam waśnie oferty i jest ich bardzo dużo.

      Usuń
  2. Skórkę zawsze przygotowuję sama, ale esencję waniliową kupowałam przy okazji pobytu za granicą. Okazuje się, że w całkiem prosty sposób można zorganizować taki aromat samemu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fakt, bardzo łatwo, a żeby ją zrobić też zbierałam się kupę czasu... potem myk i zrobiona, aż sama się zdziwiłam sobie, że tyle czasu odwlekałam :)

      Usuń
  3. Nie robiłam nigdy esencji waniliowej. A skórkę pomarańczową przygotowuję inaczej, ale muszę kiedyś spróbować Twojego sposobu. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wow, koniecznie muszę zrobić esencję waniliową. Ona jest na wagę złota :) Dzięki za inspiracje kuchenne :) Przy okazki radosnego świętowania w gronie rodzinnym!

    OdpowiedzUsuń
  5. No proszę-jaką prosta sprawa, a ja zawsze sięgam po sklepowe specyfiki. Amatorów skórki pomarańczowej u mnie nie ma, ale cukier i esensje waniliową powinnam zrobić...zwłaszcza ze dużo piekę.
    Wesołego Alleluja!

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2014 sylwiitwory , Blogger